Airbnb IPO:n är årets största – Därför avvaktar jag med att investera

Varför jag avvaktar med att investera efter Airbnb IPOn.

Airbnbs IPO, årets största och kanske mest emotsedda IPO anlände så till sist förra veckan. Spekulationerna om vad Airbnb skulle värderas till var många. I början av året när Corona härjade som mest tappade de en stor del av sin omsättning, de behövde ta in pengar och värderades då till 18 miljarder dollar. 

De listades nu i december till $68 och årets kollektiva IPO-hybris fick aktien att skjuta iväg till $136 för att slutligen landa på nästan $145 vilket gör att marknaden värderar bolaget till den nästan obscena summan 100 miljarder dollar. 

Airbnb nästan sexdubblade sin värdering samma dag som de listades. 

Frågan är då om bolaget är värt sin prislapp?

En kort recap om bolaget. 

Om du inte levt under en sten vet du antagligen vad Airbnb gör. De är ett tech-bolag från San Fransisco som skakat om den extremt traditionella hotellbranschen. Precis som Uber brutit upp taxibranschen har de brutit upp hotellbranschen genom sin innovativa plattform, smidiga betalningslösning och framförallt sin affärsmodell där privatpersoner bidrar till företagets själva infrastruktur. I Ubers fall, förare och bil, i Airbnbs, värdskap och rum. 

Airbnb är världsomspännande och på plattformen finns cirka 6 miljoner boenden i 191 länder. Bolaget har mer än 150 miljoner användare och närmare än 2 miljoner personer sover varje natt på ett boende bokat via Airbnb.

Är Airbnb värda sitt aktiepris?

Till skillnad från Uber (och många andra tech start-ups) har Airbnb hittat en affärsmodell som genererar ett visst överskott.  Ett positivt kassaflöde gör dom närapå unika i start-up världen. 

De har en karismatisk VD i Brian Chesky och vad jag kunnat läsa mig till på nätet så har de en stabil ledning. 

Då de ger sig in på en global marknad från start så kommer det uppstå regulatoriska problem i vissa länder. Men jag tror inte det kommer vara några större hinder för Airbnbs expansion under åren som kommer. 

Airbnbs största tillgång är varumärket

Det finns en sak som Airbnb har som är mer värt än allt annat. På ett smått mirakulöst vis har de byggt upp ett extremt starkt varumärke på väldigt kort tid och blivit ”top of mind” för moderna resenärer över hela världen. Du bokar inte en ”hotels.com”,”Marriott” eller en ”Hilton”, men du bokar en Airbnb. De har blivit ett eget begrepp i servicebranschen. 

90% av deras trafik online är organisk. Det betyder att 9 av 10 personer som kommer till deras hemsida går direkt upp i webbrowsern, skriver in airbnb.com och trycker enter. 

Mind= Blown. 

De behöver alltså inte ta den mödosamma och dyra omvägen via världens reklam-duopol Facebook och Google för att få trafik till sin sajt. 

Den organiska trafiken är ännu ett bevis för varumärkets lyskraft. Det som tar de flesta bolag decennier att bygga upp har Airbnb lyckats göra på några få år. 

Airbnb värderat utifrån differentiering, relevans och hållbarhet

Eftersom vi inte sett alla siffror från företaget måste vi värdera bolaget utifrån våra egna antaganden. Och om vi ser på deras affärsmodell ur ett strategiskt perspektiv ser det mycket bra ut. 

Värderat utifrån differentiering, relevans och hållbarhet kan vi måla en kreativ bild av Airbnbs framtid. 

Det finns goda argument till varför ett företags differentiering är den starkaste katalysatorn till framgång. Att ha en differentierande affärsmodell dvs. att gå mot strömmen och innovera en stel produktkategori är det som skapat några av världens största bolag idag. 

SaaS-bolagen är ett exempel på detta, P2P-formen ett annat och streamingkrigen inom underhållningsbranschen ett tredje. Så länge du inte blir för annorlunda och därmed nischad (= för liten målgrupp) är ett differentierat erbjudande en drivande faktor till framgång i dagens globala ekonomi. 

Airbnb är extremt differentierade, de har bokstavligen ingen konkurrens och försprånget de skapat kommer vara mycket svårt för nya uppstickare att komma ikapp. Den traditionella hotellbranschen ser ut som en dinosaur i jämförelse. 

Varför skulle du betala 1500 kr natten för att bo i en centralt belägen, helt opersonlig betong- och glaskoloss och käka frukostbuffé i en löpande-bandliknande matsal? Istället kan du leta upp ett personligt penthouse i exakt den stadsdel som du tycker matchar din livsstil och glida ner till ett schysst fik på hörnet för din morgonfralla och lära känna området som en local.

Jag vet vad jag föredrar och jag tror att de stora hotellkomplexen kommer gå ur tiden ungefär samtidigt som deras nuvarande kundbas. 

De är också extremt relevanta. De är perfekt anpassade till en modern global målgrupp som vill upptäcka världen på ett nytt sätt. Jag har redan lovprisat deras webtrafik som är det största beviset för deras relevans inom hotellnäringen i mina ögon. 

Hållbarhet då? Ja, lyckas de bara med att behålla sitt försprång mot framtida konkurrenter och fortsätta utveckla tjänsten så har jag svårt att se ett scenario där de inte organiserar en betydande del av världens övernattningar under lång tid framåt.

Det finns också många intressanta vertikaler de skulle kunna utveckla. De har redan skrapat lite på ytan för olika turisterbjudanden som stadsvandringar och guider till destinationer, även dessa anordnade av värdar på Airbnbs plattform. 

Men bara fantasin sätter gränserna för vad de skulle kunna utveckla för att äga hela köpresan. Transfers? Biluthyrning? Flygtrafik? Kreditkort med reseerbjudande? Varför inte?

Så varför har jag inte investerat i Airbnb?

På pappret ser Airbnb ut som en dröm. Det är ett av de mest spännande bolagen i världen ifärd att omstöpa en bransch som funnits i evigheter. Men priset är bananas. 100 miljarder dollar är galet och jag som ville ha Airbnb i min tillväxtportfölj tycker helt enkelt att risken är för hög. Särskilt med tanke på att Corona fortfarande härjar vilt. 

Med det sagt så finns det en god chans att jag köper in mig om kursen går ner lite. Jag kommer helt enkelt att följa Airbnb noga och vänta på en bra entry (som jag tror kommer). 

Har jag fel så må det vara, då hittar du mig lite småbitter i kön till äggröran precis innan frukostbuffén ska stänga. 🙂

Frihet med FIRE finns även på Sociala Medier. Delta i diskussionerna du med!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.